Ingen har väl undgått trenden med fettkaffe (kaffe mixad med ghee eller smör, kokosolja och MCT- olja) på morgonen för att öka fettförbränningen, få en energikick och öka prestationen under dagen. Det är även ett sätt för många att ta sig igenom ett fasteperiod, något som jag själv provat och smakmässigt verkligen gillat. Effektivt ja, men många gånger som så ofta annars är denna hälsotrend mer anpassad att passa män. Men för kvinnor, med vår cykliska hormonella miljö är det inte särskilt optimalt med koffein. 

Det finns många studier som talar för att kaffe och koffeinhaltiga drycker är förödande för det kvinnliga ekosystemet i alla åldrar. Jag har tidigare skrivit om PMS och att detta fenomen inte är naturligt och något vi ska behöva genomlida. Så om du har PMS symtom eller andra besvär kring menscykeln är kaffe och koffeinhaltiga drycker något som du borde undvika. 

Hur bra kroppen metaboliserar koffein påverkas bland annat av våra gener. En del personer kan dricka en kaffe precis innan läggdags och sova som en stock medan andra blir uppe i varv och får sömnsvårigheter av en enda kopp kaffe under dagen. Denna gen CYP1A2 kontrollerar ett enzym som bryter ner koffein levern.  Det som är intressant är att denna gen även är involverad i att bryta ner östrogen. Så om du hör till dom som långsamt bryter ner koffein är kroppen förmodligen även långsam i metaboliseringen av östrogen vilket rubbar den hormonella miljön.

Koffeinets effekter

Koffein kan leda till utveckling av cystor i äggstockar och bröst. Om du exempelvis har PCOS, endometrios eller cystor på äggstockar och i bröst kan koffein elda på utvecklingen av benigna cystor. Även om du inte har diagnostiserats med några hormonella problem kan du ha en hormonell känslighet där koffein kan sätta din menscykel ur spel. 

Koffein sänker även fertiliteten (detta både hos kvinnor och män). Om du vill bli gravid är det hög tid att ge upp kaffet nu! Koffein ökar kortisolproduktionen, stressar binjurarna och stör ägglossningen. Det stör även vitamin- och mineralupptaget (särskilt B-vitaminer) som behövs för ägglossning och en hälsosam fertilitet. Dricker du mer än 3 koppar kaffe om dagen ökar även risken för missfall med 74 % enligt en undersökning om Fertility and Sterility gjord 2016. Även om du inte vill bli gravid påverkar koffeinet din menscykel vilket kan innebära alla möjliga otrevliga och obehagliga symtom. Istället för könshormoner prioriterar kroppen att bilda stresshormoner vilket resulterar i en hormonobalans som kan märkas med bland annat PMS, spotting och mensvärk. 

Intag av koffein kan störa upptaget av mineraler och mikronäringsämnen som vi behöver för vår hormonella balans. Särskilt kritiskt för hormonbalansen är magnesium och B-vitaminer. 

Koffeinet kan även påverka hur vi absorberar sköldkörtelhormonet T4 i tarmen vilket då innebär en sämre sköldkörtelfunktion (hormonobalanser hänger ofta samman med sköldkörtelproblem). 

Surheten i kaffet kan förändra vårt mikrobiom. Den höga syran i kaffet kan skapa obalanser i tarmfloran vilket påverkar kroppens förmåga att absorbera mikronäringsämnen. Så även om du äter en bra kost med mycket näringsämnet kan alltså koffeinet slå ut kroppens förmåga att absorbera dessa näringsämnen vilket leder till näringsbrister och med näringsbrister är det svårare för vårt endokrina system att balansera näringsbrister. 

Så istället för att att vara beroende av koffeinets uppiggande effekt kan vi med vår livsstil balansera vår cykliska biokemiska miljö för att boosta energinivån under dagen. När vi känner oss trötta kanske det faktiskt är en paus och vila vi behöver istället för att ta en shot kaffe och gå emot alla kroppens signaler. Om vi hela tiden tankar konstgjord energi  får vi både en kort- och långsiktig hormonell- och inflammatorisk påverkan på hälsan, humöret och fertiliteten. 

Framförallt är det en god idé att avstå från koffein om du har problem med, sömnstörningar, problem med amning, är gravid eller vill bli gravid, utbränd, PMS/PMDS, problem med menscykeln, (utebliven mens, spotting, mensvärk, endometrios, ömma bröst, migrän, svullnad etc). 

Så om du vill optimera dina förutsättningar för god hormonhälsa är det dags att vinka adjö till kaffet. Kanske är det inte ett abrupt koffeinstopp som fungerar bäst för dig utan att successivt fasa ut kaffet ur vardagen. Koffeinfritt kaffe med mycket mindre koffein kan ersätta ditt vanliga kaffe eller några av dina koppar till att börja med.