Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Kom till rätta med problemen genom att bland annat sänka kortisolnivåerna i kroppen.

Många av oss lider av mag-tarmbesvär. Ibland har vi gjort det så länge att vi nästan tar för givet att symtom som IBS, trötthet, uppsvälldhet m.m hör till vardagen. Andra har inga uppenbara symtom men har en matsmältningssystem som inte tar upp näring ordentligt eller en tarmvägg som orsakar skada i kroppen.

Man brukar säga att hälsan börjar i magen. 70-80% av immunförsvaret sitter i magen och maghälsan spelar därmed en viktig roll för vår hälsa. Många gånger har vi inte ens några symtom och vet inte om att vi har pågående inflammationer eller läckande tarm. (30% av glutenallergiker har inga symtom, men skadan i kroppen är lika stor!).

Om man har en autoimmun sjukdom (psoriasis, hypotyreos, reumatism, ulcerös kolit mm) har man ofta en läckande tarm, en ökad genomsläpplighet i tarmen. Så hur kan man veta om man har en läckande tarm om man inte ens har några tydliga magsymtom?

Här nedan kommer en bra lista som kan fungera lite som en vägvisare.

Steven Wrigth har tagit fram en lista med 12 olika tillstånd/besvär. Det är ingen vetenskaplig lista men det ger en ganska tydlig indikation på om man kan ha en läckande tarm.

Om man har mer än 3 JA svar på nedan 12 punkter kan man anta att man har en läckande tarm:

  • Diagnostiserad autoimmun sjukdom
  • Födoämnes intoleranser
  • Återkommande allergier
  • Kroniskt trötthet
  • Svårt att gå upp eller ner i vikt
  • Artrit/ledsmärtor
  • Muskelsmärtor eller diffusa smärtor
  • IBS
  • Ulcerös Colit / Crohns
  • Förstoppning/diarre/gaser/uppblåsthet
  • Hudsymtom (acne Rocasea, utslag, eksem)
  • Kognitiva symtom som hjärndimma, ADHD, depression, ångest etc

Tarmens hälsa och funktion spelar stor roll för olika delar av kroppen, ämnesomsättning, hormoner, immunförsvar, hjärnan. Det sker hela tiden en interaktion och samverkan mellan kroppens olika system och därför blir det så viktigt att börja ta hand om sin mage. Man har kunnat se att inflammationer i tarmväggen/läckande tarm är starkt sammanlänkade till hjärnhälsan och därmed kopplat till exempelvis depression, MS, ADHD, Autism och Alzheimers.

Lite kort fakta om tarmen och funktionen

Maten som vi äter ska brytas ner och tas upp som näring. Från tarmväggen utsöndras enzymer som hjälper till att bryta ner innehållet i magen för vidare transport till lever och lymfan. I tarmväggen finns våra tarmceller (erytrocyter). Tarmväggen har två funktioner:

  1. att transportera vidare ämnen (kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer).
  2. Att fungera som en barriär som inte släpper ut skadliga ämnen i kroppen.

    Tätt intill tarmväggen finns blodkärl (där fett, kolhydrater och proteiner tas upp och transporteras till lever) lymfan (som transporterar vitaminer) och vårt immunförsvar. Fungerar inte denna tarmvägg och genomsläppligheten som den ska har vi en läckande tarm och därmed problem i den inre miljön.

Många faktorer påverkar tarmhälsan så som exempelvis sköldkörtelhormon och Östrogen-nivåer. Hormonet Östrogen har en skyddande effekt, så låga nivåer av detta hormon kan leda till att tarmväggen försämras. Östrogen-obalanser är ganska vanligt hos kvinnor, framförallt i övergångsåldern. Tarmen utsetts hela tiden för små skador men dessa kan kroppen ganska snart reparera. Men om tarmväggen gång på gång utsetts för skada hinner den inte reparera sig och vi får en läckande tarm. Har man en pågående inflammation blir man självklart känsligare för alla påfrestningar som mage och tarm utsetts för.

Stress är en kraftigt bidragande orsak till dålig tarmhälsa. Det kan man nästan direkt uppleva, att magen sätts ur spel under stressiga perioder. Om vi då konstant är under stress (vilket många av oss idag är i denna hektiska värld med krav och press från alla håll) kan vi förstå hur det tär på våra kroppar. Stresshormon kortisol påverkar tarmen starkt negativt. Detta delvis på grund av något som kallas Tight Junctions som är en slags bindningar som sitter i tarmväggen mellan tarmcellerna. Man kan säga att det är kopplingarna mellan cellerna i tarmväggen. De ska kunna öppnas för att släppa igenom ämnen som kroppen kan ta upp, och sedan dra ihop sig igen för att skydda den yttre miljön.

I tarmväggen kan det uppstå skador och barriärfunktionen kan sättas ur spel vilket kan leda till en läckande tarm. Kopplingarna mellan tarmcellerna (Tight Junctions) tappar sin funktion. En hög stressbelastning med konstant höga nivåer av stresshormonet kortisol påverkar kopplingarna negativt och främmande ämnen kan ta sig igenom tarm- slemhinnan och orsakar skada.

Vad kan vi göra för att hjälpa tarmen att reparera sig?

Photo by Pixabay on Pexels.com

Det finns många livsstilsförändringar vi kan ta till för att öka mag-och tarmhälsan. Vi behöver med all sannolikhet ta hjälp av en närings- och hälsocoach för att lägga om våra kostvanor och förändra livsstilsmönster. Men det jag tänkte ta upp idag är just vikten av att förändra och påverka kortisolfrisättningen i kroppen. Detta stresshormon kan ställa till med så mycket skada och oreda i kroppen och ligger till grund för mycket ohälsa, inte bara för stunden utan för lång tid framöver.

Eftersom kortisol är ett stresshormon som påverkar just kopplingarna mellan tarmcellerna kan det därmed sätta hela vårt mag-och tarmsystemet ur funktion och vi behöver sänka dessa nivåer. Hur gör vi då det?

Jo, något som har visats sig mycket effektivt på just stress- och stressrelaterade problem är att yoga och meditation, även andningsövningar och djupavslappning har positiv effekt på kropp och sinne. Med diafragamandning / bukandning, där vi aktiverar mage och stimulerar diafragma, kan vi gå från påkopplad, sympatiskus aktivering till lugn och ro och vila, parasympatisk aktivitet. Detta gör verkligen underverk! Ibland kanske det är svårt att ta till sig att djupavslappning och meditation påverkar magen! men det finns en stark koppling. Något som jag ständigt återkommer till är våra ibland märkliga tankar om att något som sker på ett ställe i kroppen endast får effekt just där och inte påverkr oss i övrigt.. Givetvis är det ju inte så, allt hänger ihop i ett komplext system. Vår inre biologiska miljö är full av överraskningar och vi har stor möjlighet att påverka denna inre miljö både genom kost men även genom aktivitet och vila där balansen, homeostasen är viktig!!

Så slut ögonen en stund (liggandes eller sittandes). Lägg en hand på bröstet och en hand på magen. Låt andningen få komma och gå och känn kontakten med din kropp.

Börja sen att fylla magen med luft, låt den växa som en ballong och expandera uppåt, utåt och framåt. Låt luften gå vidare upp till bröstkorg och sträva upp mot nyckelben. Fyll hela kroppen med luft, mjukt och lugnt. På utandning låter du nyckelben, bröstkort och mage sjunka tillbaka ner igen.

Stanna här och låt andetaget flöda som en våg genom kroppen. Långsamt och lugnt och rytmiskt. Sträva efter att in- och utandning ska vara lika långa.

Känn in andetagets rörelse genom kroppen och känn in kroppen mot underlaget.

Stanna här så länge du vill!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: