Stressen och pressen i samhället idag driver på vår inflammationshöjande livsstil – men det finns saker vi kan göra för att bryta den negativa spiralen!

Kost och motion kommer upp som ett radarpar som nog alla känner till är viktiga faktorer för vår hälsa. Men hur fungerar kopplingarna mer exakt? Vad är det som händer ner på cellnivå när vi motionerar, äter bra mat, stressar mindre och sover gott?

Återigen blir inflammation ett centralt begrepp -vi kommer inte ifrån det här ämnet. Inflammation är något som dyker upp om och om igen i frontlinjen bland de nya hälsorapporterna. Inflammation är någonting som vi INTE vill ha i kroppen, men hur undviker vi att den uppstår?

Det finns faktiskt en hel del vi kan göra för att skydda oss mot inflammation och förlänga de där telomererna som är en markör för ett långt liv.

En löprunda då och då…

Ett sätt att skydda våra små cellulära svansar är genom motion. Motion har en inflammationsdämpande effekt. I en studie med motionerande tvillingpar, där den ena tvillingen tränade mer och den andra tränade mindre, kunde man se att den som tränade mer hade längre Telomerer!

Landar vi istället tungt ner i fåtöljen framför tv:n eller i stolen framför datorn hela dagen, ja då förkortas istället våra små svansar. Det sker alltså en direkt påverkan av en passiv livsstil (inte bara ett noll läge utan en försämring). Den här telomerförkortningen och den inflammations höjande effekten vi får av en stillasittande livsstil är alltså väldigt åldrande.

Det är framförallt den pulshöjande träningen man har sett påverkar Telomersvansarna positivt. Att träna 3 gånger i veckan, en joggingrunda eller en snabb promenad, och därtill lägga till ett och annat intervallpass gör Telomerarena glada! Även en variation av olika träningsformer har visat sig ha en positiv effekt på vår hälsa. När musklerna är i rörelse kommunicerar de med immunförsvaret genom olika mekanismer – halten pro-inflammatoriska markörer sänks och det viscerala fettet (bukfettet) minskar och detta skyddar oss mot den låggradiga inflammationen.

Den här långgradiga inflammationen vill vi inte ha – den ligger bakom många åldringsprocesser i kroppen.

Återhämtande träning, yoga, meditation och sömn

En annan faktor som stärker våra kroppar och våra celler är återhämtande träning. Stärker vi sinnet stärker vi även kroppen. Här kommer träningsformer som yoga in. Meditation likaså. Vi behöver bryta den dagliga stressen och pressen som får långtgående negativa effekter på vår hälsa. Gen-uttrycket förändras hos de gener som kodar för att sänka inflammationen. Så regelbunden meditation är fantastiskt! Se mitt tidigare inlägg om SA-TA-NA-MA meditationen.

Sömn är också en faktor som spelar stor roll för vår hälsa. Här finns också undersökningar som visar att de som sover färre timmar har kortare Telomerlängd än de som får fler timmars sömn.

Värt att kanske ta in lite mer i livet – särskilt om du vet med dig att din vardag är stressig och sovtimmarna allt för få -låte en stunds yoga eller meditation på avrunda dagen och förbered dig inför natten. Låt barnen få vila från sin padda de sista timmarna innan de ska somna. Stimulin från paddan gör hjärnan helt hyperaktiv och det tar långt tid att komma ner i varv.

Något som jag tycker blir tydligt är att vi inte kan skilja mellan kropp och sinne – vi kan inte separera dessa. Vi är en hel människa, alltid kropp och sinne samtidigt. Tankar, känslor och emotioner förkroppsligas. Vi måste ta hand om oss som en helhet! Mer om det längre fram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: