Sömn rensar hjärna

Vi människor sover förhållandevis lite i jämförelse med andra primater. Många sover dessutom långt färre timmar än vad som kroppen egentligen behöver. Mellan 7-8 timmars sömn behöver vi för att kropp och sinne ska må bra men sen finns det självklart individuella behov och endel behöver ännu fler timmars sömn per natt.

Sömn och stress går hand i hand. När stressen blir för stor i livet börjar ofta sömnkvaliteten svikta. Det kanske blir svårt att somna, vi vaknar mitt i natten och kan inte somna om och det blir sen svårt att gå upp på morgonen.

Sömn är viktigt för välbefinnandet och framförallt de tidiga sömntimmarna. Helst bör vi somna runt 22-tiden på kvällen för att få en kvalitetssömn. 40 % av alla vuxna och 20% av unga vuxna har problem med sömnen. Vi är ständigt tillgängliga och uppkopplade, nya sociala krav som helt rubbar vår cirkadianska rytm. Många missar även dagsljuset som framförallt är viktigt att få tidigt på morgonen. Dagsljus som hjälper kroppen att producera Serotonin som i sin tur behövs för produktionen av vårt sömnhormon Melatonin.

Sömnbrist ökar risken för demens och andra välfärdssjukdomar, när vi inte får vår sömn har hjärnan ingen chans att rensa ut. Vi får sämre minne, humörsvängningar och risken för utbrändhet ökar.


Dåliga sömnvanor skapar hormonella obalanser


När vi sover rensas hjärnan ut slaggprodukter. Vi behöver helt enkelt stänga av för att kunna städa i hjärnan för att fungera optimalt. Om sömnen sviktar rubbas den inre miljön. Sömnbrist ger:

  • Ökat kortisol – vårt stresshormon
  • Ökat Ghrelin – vårt hungerhormon
  • Minskat Leptin – mättnadshormon
  • Minskar tillväxthormon – svårare att bygga muskler

Resultatet : en ökad aptit.

Vill du ha hjälp att förbättra dina sömnvanor – investera i en sömnkurs



Skapa en bra sömnhygien


Det finns några enkla knep för att sätta goda sömnrutiner och skapa förutsättningar för en bra nattsömn.

%d bloggare gillar detta: